Nieuws overzicht
in het nieuws

JobShare interviews editie 1 ; Carolien van ’t Hek en Yvonne Prins, CEO UM

In deze eerste editie van JobShare interviews spreek ik met Carolien van t Hek en Yvonne Prins. Samen delen zij sinds oktober 2019 de baan van CEO van UM, het mediabureau van IPG mediabrands.

Zij delen in dit interview hun ervaring en learnings na het eerste half jaar samen in hun Job Share.

Het interview is beschikbaar als video en als podcast.

 

(artikel gaat door onder de afbeeldingen)

 

Podcast

 

Overweging om in een duo te werken 

Carolien en Yvonne werkten al 4 jaar samen en hadden de rol al een keer eerder, in een tussenfase tussen 2 leiders, samen ingevuld. Dat ging zo goed dat, toen de rol weer vrijkwam, ze gelijk het idee hadden om deze samen in te vullen.

“We zijn in die periode ook heel complementair naar elkaar toegegroeid”, zegt Yvonne. “Het was voor ons heel duidelijk. Dit is de beste oplossing voor het bedrijf en voor onszelf”.

  

Waardoor zijn juist zij een goed duo?

“Yvonne is veel beter in het managen van mensen”, zegt Carolien. “Waar ik veel meer feeling heb met cijfers en commercialiteit. Dit zijn beide rollen die belangrijk zijn als CEO. Ik ben ervan overtuigd dat je dit niet allemaal in 1 persoon kan hebben.” Je doet het met z’n tweeën. Je kan juist die dingen, waar je minder goed in bent, laten aanvullen door een ander. Dat is een cadeautje.

 

“Waar Carolien groot geworden is binnen UM en ik juist ook aan klantzijde heb gezeten en consultancy heb gedaan, zijn dat ook 2 hele interessante velden die samenkomen en op persoonlijk leiderschapscompetenties is het ook aanvullend. En wij zijn niet bang om feedback te geven en te ontvangen”, vult Yvonne aan.

  

Tips/adviezen voor anderen die overwegen in een Job Share duo te gaan werken.

Carolien geeft als tip: ”Ik denk dat je een bepaalde vorm van kwetsbaarheid moet hebben en een hele grote mate van zelfkennis. Je moet ook niet bang zijn om aan te durven geven dat je in een aantal zaken niet zo goed kan en mensen erkennen die daar beter in zijn.

Op het moment dat je zelf niet goed doorhebt waar je niet goed in bent, is het lastig om er iemand anders bij te zoeken die daar aanvullend in kan zijn.”

 

 

De pitch

Hoewel Carolien en Yvonne hun sporen al wel verdiend hebben bij UM, weten ze dat er bepaalde twijfel en onbegrip zal zijn als je zichzelf voorstellen als co-leaders. Een goede pitch is daarom essentieel als ze een ‘go’ willen krijgen op hun Job Share.

“We hebben veel voorbeelden van anderen gebruikt. Om het onwetende weg te nemen”, vertelt Carolien. “We hebben de voordelen laten zien en hebben gevraagd om het vertrouwen”, vult Yvonne aan.

De voordelen die Yvonne en Carolien in hun pitch hebben opgenomen, zijn:

  • Focus; aandacht op de eigen focusgebieden, waardoor dat sneller gaat vliegen.
  • Snelheid; door sparren scherper en sneller vooruit
  • Continuïteit door hele jaar heen
  • Flexibiliteit

 

Yvonne geeft aan dat de board in Nederland misschien nog wel het meest voorzichtig was. EMEA en US vonden het idee van een Job Share direct interessant en vernieuwend.

 

Adviezen voor een Job Share pitch:

  • Best practices werken echt wel goed. Dus zorg voor voorbeelden van vergelijkbare omgevingen waar het goed gewerkt heeft.
  • Denk goed na wat anderen nodig hebben om een ‘go’ te geven.
  • Zorg voor argumentatie voor de vragen, die je van tevoren al kan bedenken.

 

Belangrijke don’ts tijdens de Job Share pitch:

  • Laat je in een gesprek niet verleiden door toch allebei iets anders gaan zeggen. Dus zorg dat je heel erg aligned bent in je verhaal.
  • Als je afspraken hebt gemaakt over de focusgebieden, zorg dan dat je in je pitch diegene ook op dat stuk aan het woord laat. Ga je daar dan niet mee bemoeien. Want dan maak je het op dat moment gelijk onduidelijk.

 

 

Samenwerken

Wat voor afspraken hebben jullie gemaakt?

 

Focusgebieden

“Wij hebben de domeinen waar we voor onze Job Share al in zaten aangehouden”, geeft Yvonne aan. “Carolien zat op business & operations en ik op people & product. Die splitsing hebben we aangehouden. Overkoepelend zijn we samen verantwoordelijk voor de commerciële doelen van UM.

 

Overleg

Yvonne vertelt verder: ”We moesten ervoor waken dat we structureel tijd inplanden met elkaar. Je denkt dat doen we wel tussendoor met z’n tweeën. Maar daar kwamen we wel snel achter. Dat werkt niet, dan kom je niet vooruit.

 

Communicatie

Carolien en Yvonne communiceren afzonderlijk. Soms wel en soms niet met beider naam onder een mail. “We zijn samen een stem”, stelt Carolien. “Altijd.”

“In de weekstart praat ieder van ons over het eigen focusdomein, zodat continu duidelijk wordt doorgevoerd wat ieders rol is. Zodat het voor iedereen steeds een bevestiging is van duidelijkheid.”

 

Vastleggen afspraken met elkaar

Carolien en Yvonne werkten al jaren samen en hebben, toen ze de Job Share aangingen, niet de afspraken schriftelijk vastgelegd.

Carolien geeft wel aan: ”Ik kan me wel voorstellen dat als je elkaar minder goed kent, dat je dan duidelijker dingen moet afspreken en dingen op papier zetten. 5 jaar geleden hadden we dat wellicht wel moeten doen.” 

 

Wat zijn de pluspunten binnen een Job Share?

Yvonne en Carolien noemen als pluspunten:

  • Ik leer. Ik word beter. Ik word scherper. Je leert in je rol en je leert persoonlijk.
  • Voor de organisatie zelf heeft het heel goed uitgepakt. Er is duidelijkheid, continuïteit en er zit snelheid in. Omdat we op onze eigen domeinen sneller kunnen schakelen. We konden direct doorpakken er is geen stilstand gekomen.
  • Klanten en markt hebben beiden heel positief gereageerd. Verfrissend, nieuw. Klanten vonden het ook mooi dat het vanuit de organisatie zelf is ingericht.

 

 

Successen in een Job Share

Als ik vraag naar waar Yvonne en Carolien trots op zijn, geven beiden aan dat deze Corona periode goed laat zien dat het heel goed werkt met z’n tweeën in deze Job Share. Yvonne zegt: “De snelheid blijft er inzitten. We schakelen goed. Samen, houden we de mensen in beweging en daarnaast kunnen we ze ook geruststellen.”

Carolien vult aan “Ik denk dat deze Corona periode, waarin het leven wat minder makkelijk gaat, zowel voor de mensen in je team als ook voor de business waar je in zit, een goede graadmeter is. Het is heel makkelijk om in juichende tijden zo samen te werken. We redden het ook met z’n tweeën in minder goede tijden waarin je heftigere beslissingen moet nemen en over minder leuke dingen moet nadenken. Zoals nu.

Dan is het heel mooi om te zien dat onze samenwerking en onze twee karakters ook hierin het beste in elkaar naar boven halen. Dit eerste half jaar is een hele snelle leercurve waarin we op alle vlakken getest worden en we hier heel goed uitkomen!”

 

Carolien heeft nog een uitsmijter: “Ik kan het (red: een Job Share) serieus iedereen alleen maar aanraden!”

  

PS:

Wij maken op onze website gebruik van cookies.
Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken.
Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.